صفحه ها
دسته
برخي از نوشته ها
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 983765
تعداد نوشته ها : 446
تعداد نظرات : 419
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

بدن انسان همچون ماشین عظیم، پیچیده و کامل است که با گردش خون، هورمونها و دیگر موادّحیاتی، در نهایت ظرافت و هماهنگی، دستورات مغز را توسط ماهیچه ها و دیگر اعضای بدن اجرا می کند. در اینجا به برخی نکات ناشناخته ی بدن اشاره می کنیم که این عملکرد فوق را کاملاً باز کرده و اسرار آن را آشکار می کند:

اسید خورنده ی شکم

همواره در این ناحیه از بدن، مایعی خطرناک ترشّح می شود، بله! در شکم ما اسیدی بنام اسید هیدروکلوریک ترشّح می شود، از این اسید در صنعت جهانی برای کار با فلّز استفاده می کنند! این اسید حتّی فولاد را هم نرم می کند، امّا خوشبختانه سیستم غشای داخلی شکم، میزان و چگونگی ترشّح آن را در حدّی کنترل می کند که تنها به راحتی هضم غذا کمک کند.

وضعیت جسمانی بر حافظه شما تأثیر می گذارد

آیا تا به حال پیش آمده، مراسم سالگردی را مثل، توّلد یا ازدواج و ... فراموش کنید؟ حافظه ی ما کاملاً با حواسّ مختلف بدن ما، رابطه ای وابسته و مستقیم دارد، شاید یک بوی عطر یا صدایی، یادآور سالهای کودکی یا اتّفاقی در آن زمان شود. همانطور که طبق تحقیقات و مطالعات، اسرار این ارتباط بررسی و کشف شده است، برای مثال، برای درمان بیماری فراموشی موقت، بهترین راه، قرارگرفتن بدن و حواسّ آن، در همان حالت اتّفاق یا حادثه ناگوار قبل است، تا فرد از فراموشی خارج شود. (برای مثال، اگر شخصی در اثر حادثه ای مثل آتش سوزی حافظه ی خود را از دست داده باشد، در صورتی که این صحنه بطور صوری در مقابل چشمان وی قرار گیرد و  همان حسّ چند سال پیش به او دست دهد، کلّ حافظه وی برمی گردد.)

تراکم استخوان و املاح معدنی

استخوانها حکم اساسی در حرکات ماهیچه ها و حرکات ارادی ما دارند، که استحکام و تراکم آنها بستگی به میزان کلسیم و فسفات بدن دارد، همچنین وجود مقدار لازم کلسیم و فسفات بدن همواره سبب کنترل ماهیچه ها و اعصاب بدن نیز می شوند. در صورت اختلال در میزان این عناصر، وجود برخی هورمون ها سبب شکنندگی استخوان ها می شوند، بنابراین جهت جلوگیری از پوکی استخوان، همواره باید مقدار و تعادل این عناصر را در بدن کنترل کرد.

مغز 20 % مواد وارده (اکسیژن و انرژی) را مصرف می کند!

درست است که مغز تنها 2 درصد از وزن بدن را گرفته است، امّا همین عضو کوچک، حدود 20 درصد اکسیژن و انرژی وارده به بدن را مصرف می کند. عملکرد صحیح مغز، توسط سه شریان اصلی انجام می گیرد که دائماً باید سرشار از اکسیژن باشند، در صورت هرگونه عدم اکسیژن رسانی به یکی از آنها، موجب نقض یا گرفتگی این عروق می شود و متعاقباً به دلیل عدم انرژی رسانی به نسوج مغز، آن بخش از مغز از کار می افتد. (سکته مغزی)

هزاران تخمک بی مصرف

زنان وقتی به سن 40 تا 50 سالگی می رسند، قائدگی آنها نامنظم می شود و این در اثر عدم ترشح هورمون های زنانگی است، بطوریکه دیگر هورمون استروژن به اندازه ی قبل ترشح نمی شود و در نتیجه تخمگ گذاری، توانایی حاملگی و میل به نزدیکی آنها نیز کاهش و در نهایت متوقف می شود. هر دختر بالغ تا یائسگی چیزی حدود 34000 تخمک نرسیده آزاد می کند که تنها بطور متوسط تا شروع یائسگی حدود 350 تخمک رسیده (فولیکول) کامل و قابل لقاح آزاد می کند و مابقی آنها که بلااستفاده هستند، خود به خود از بین رفته و دفع می شوند. حتّی در بعضی مواقع در صورت عدم حاملگی و میل به آن، مغز با اختلال در هورمونها، عمل تولید تخمک را متوقف می کند!

با رسیدن به سنّ بلوغ، ساختار مغز دوباره شکل گرفته و برخی نواقص ذهنی آن کامل می شود.

همگی ما می دانیم که برای رسیدن به بلوغ فکری و رشدی بدن، ترشّح هورمونهایی خاصّ در بدن لازم است، امّا چرا در سنّ بلوغ این تحوّل با ناهنجاری های رفتاری همراه است؟ برای مثال، ترشّح توسترون، مستقیماً بر اعصاب نخاعی از مغز تا ... تأثیر می گذارد و در نتیجه این تغییرات عصبها، ناهنجاری های رفتاری و علائمی چون، عدم تمرکز بر تصمیم گیری صحیح، عدم ثبات عاطفی و ... در سنین بلوغ دیده می شود.

موهای داخلی بدن سبب حرکت ترشّحات می شوند

موهای داخلی که به نام سلولهای مودار یا سیلیا معروفند، بر عملکردهای بدن از هضم تا شنوایی تأثیرگذارند. بطور مثال موهای بینی سبب خروج ترشّحات مخاط بینی از راه گلو و سوراخ بینی می شوند، این عمل، مخصوصاً هنگام سرماخوردگی سبب دفع ترشّحات چرکی می شود.

رشد جمجمه و عواقب آن

سیر تکامل جمجمه همیشه هم کامل و مفید نیست، اگر قرار بود رشد انسان همین طور به سوی تکامل پیش رود، باید بال در می آوردیم و پرواز می کردیم!، برای مثال دندان عقل، جز یک خرج عمل جراحّی، مصرف دیگری ندارد، هرچند زمان های قدیم، آن را جزء دندان های آسیاب، به حساب می آوردند و آن را نمی کشیدند، امّا حقیقت این است که همزمان با رشد جمجمه، ساختار دهان و فک، به اندازه کافی رشد نکرده که بتواند دندان عقل را در خود جا دهد، در نتیجه سبب فشردگی دندان ها و عواقب بعدی خواهد شد.

خنده و تأثیر آن

شاید تا به حال دیدید که اگر روبروی کسی که دائماً خمیازه می کشد و بی حال است بنشینید، شما نیز همچون او، انرژی منفی گرفته و بی حوصله می شوید. در مقابل، امروزه علم روانشناسی ثابت کرده است، تعامل با افراد خنده رو، تأثیرات مثبت در فرد مقابل دارد، بطوری که حتّی با شنیدن صدای خنده ی آنها، ناخودآگاه اعصاب مغز شما در شما تحوّلات مثبت و نشاط را به خود می گیرد. نتیجه اینکه، بی حوصلگی، گریه و خنده اطرافیان، همواره حتّی بدون آنکه خودتان بخواهید بر اعصاب و روحیّه شما تأثیرگذارند.

پوست هر انسانی چهار نوع رنگدانه دارد

میزان و چگونگی ترکیب چهار نوع رنگدانه در انسان، همواره تعیین کننده رنگ پوست است. رنگدانه ی شیری رنگ که رنگ خود غشای خارجی پوست است، رنگ هاله ای قرمز که در اثر عبور خون از رگ ها متصاعد می شود، رنگ زرد غشای داخلی پوست و در آخر، رنگ قهوه ای تیره مایل به بنفش که در اثر اشعات ماورای بنفش در محیط در پوست ایجاد می شود، به این ترتیب مقدار این چهار رنگدانه و چگونگی ترکیب آن، سفیدپوست، سرخ پوست، سیاه پوست و زردپوست بودن انسان ها تعیین می گردد.


بیست و هشتم 12 1388 10:14
X